Burr, vad kallt – läge för pyssel inomhus!

Tänk vad frusen man är när den första kylan kommer på höstarna! Som tur är har man hunnit vänja sig innan det blir minus 25, eller tro om det blir ännu kallare – en vargavinter kanske – efter denna tropiska sommar. Nu känns det roligt att fixa fint inomhus i vårt året-runt-hus. På rea hittade jag ett gulligt fat som jag har fyllt med krukväxterna plättar i luften och hortensia.

Arrangemang med hortensia (3)

Blommorna fick stå kvar i sin krukor som jag dolde med mossa och en fin pumpa. Dekorationsgrus i matchande färger och så lite glans med bonsaitråd i mjuka böjar. Ovanligt romantiskt stil för att vara mig, men fatet fick sätta stilen. Hortensians runda blombollar, plättarnas små rundlar, en rund pumpa och mjuka böjar på bonsaitråden förstärker fatets form. Att sedan hortensia inte gillar att bli glömd är en annan femma. Efter en långhelg i sommarstugan slokar den så jag får skaffa en ersättning. Pover Ramels visa har rätt: Underbart är kort, alldeles för kort. Och sommarn också. Ha en skön höst!

Arrangemang med hortensia (2)

En giftigt snygg liten rackare

Italiensk munkhätta, Arum italicum, har jag misslyckats med vid frösådd, men nu hittade jag lökar billigt på Lidl. Som vanligt med lite kinkiga lökar har jag blötlagt och planterar sedan på olika platser i trädgården så borde någon klara sig. Den blommar med kallaliknande blommor, men jag ser mest fram emot de vitstrimmiga bladen. Höstens röda bär blir också fint. Som många andra växter är den giftig men ingen behöver väl äta den och om något barn skulle få för sig att plocka bären så avskräcker säkert smaken. Jag har aldrig hört om någon som blivit ofrivilligt förgiftad av växter, förutom då hästar som ätit av en speciell sorts lönn och idegran.

Arum italicum italiesnk munkhätta (2)

Förr användes växten mot inälvsmask, inflammationer och vid klädtvätt. Roten har också kokats och ätits. Efter kokning är giftet borta, men så lättodlad är inte munkhättan att det blir över till att äta. Jag avråder att försöka, kanske man till och med andas in giftet vid kokning. Jag hörde talas om en person som kokade bort giftet i murklor, men blev jättedålig då han andades in ångorna. Inget att leka med!