De amaryllis jag planterade först blommar fortfarande, fast julen snart är över. Dessa har en så mörk röd mättad nyans att de är en fröjd att se. De tomteröda som säljs billigt före jul och drivs upp i parti och minut tycker jag inte om efter nyår.
Amaryllis ´Royal Velvet´
Jag väntar fortfarande på mina tre aprikos amaryllis, de har stått still, troligen på grund av för låg värme. I vår stuga är värmen ojämn, men nu har jag flyttat krukorna till framför luftvärmepumpen, så knopparna börjar visa sig så smått. Kan bli fint med den färgen efter jul.
Julblommorna håller ut
Alla lökarna kommer från Dutch Grown. Mycket stora och fina så jag prövar att spara dem till nästa jul. I somras satte jag ner några lökar i växthuset, där de växte och trivdes. Enkelt att sköta då jag ändå regelbundet vattnar tomatplantor mm.
Mina fina mörklila hyacinter fick sätta an tonen för nyårsdekorationen. Jag köper många hyacinter inför jul när det är extrapris, driver upp allt eftersom och klipper gärna av och sätter i vas. Dessutom hade jag torkad rips i samma nyans som jag odlat i somras. Inte så särskilt spännande blomma men fin ihop med sådant som matchar.
De vita små kvistrosorna är ju helt underbara, av varje stjälk får man ut många blommor. Vitt blåbärsris och silvriga gräsvippor blev pricken över i, och dessutom går de att återanvända, precis som rispen.
Så enkelt kan man fixa festfint! Ha ett fortsatt Gott Nytt År!
Till nyårsafton planerar jag att laga dessa goda rulader. Många goda smaker, god sås och ser så där lite extra ut! Längre ner länkar till fler tips på festmat.
Rulader på gång med fyllning av morot , purjo och rosmarin
Inte så dyrt i inköp, 8 skivor lövbiff, bacon och med vanliga ingredienser blir det så gott, dessutom med kryddning av rosmarin. Och grädde till såsen. Här kommer receptet.
Fyllda rulader av lövbiff
Fyllda rulader av lövbiff 4 – 6 port
8 lövbiffar 3 msk dijonsenap 2 morötter 10 cm purjolök rosmarin, torkad eller färsk går lika bra 1 pkt bacon (8 skivor) salt och peppar matfett till stekning 1 dl vitt vin (kan ersättas med ca 1/2 dl citronjuice o 1/2 dl vatten) 3 dl buljong av fond, kalv eller ox tandpetare 2 dl grädde 1-2 msk svartvinbärssgelé eller en slatt oblandad svartvinbärssaft mörk maizenaredning
Lägg ut köttskivorna på en skärbräda och bred på senap ganska rikligt, se bilden. Salta och peppra.
Skär morötterna i smala stavar och purjon i strimlor och fördela över köttet. Strö över lite smulad rosmarin. Rulla ihop och vira en skiva bacon runt om varje rulad och fäst med tandpetare.
Bryn gyllenbruna i en stekpanna i lite matfett. Lägg över i en trång gryta och koka med buljongen och vinet. Väljer du citronjuice, ta inte allt på en gång utan tillsätt hellre mot slutet när du ska smaka av. Använd även skyn från stekpannan utblandad med lite vatten. Behövs mer vätska så fyll på vatten och fond. Låt småputtra under lock i ca 1 timme tills köttet är riktigt mört.
Plocka upp ruladerna och lägg på ett fat. Sila spadet och koka tillsammans med grädden i ca 15 minuter utan lock (finns inte tid att koka ihop, så är det är bara att sedan reda av med extra Maizenaredning för att inte få för tunn sås). Smaka av med salt, peppar och svartvinbärsgelé eller saft. Red såsen så att du får den så tjock du vill.
Lägg ner ruladerna i såsen och låt allt bli genomvarmt.
Denna gång kommer jag att servera med köpt potatisgratäng och sötsyrliga morotsband (recept HÄR) m fl grönsaker.
HÄR kommer fler idéer till nyårsfesten, både förrätter och desserter. Och HÄR. Och om du söker på påsk i min ruta finns fler festrecept där.