Enkelt att driva amaryllis! Nu TÄVLING om 3 stora valfria lökar!

Detta är ett betalt samarbete med Dutch Grown

Advent är inte så långt bort, bara en månad, så nu är det dags att plantera amaryllis. Så enkelt och så roligt att följa de växande knopparna. Finfina lökar hittar man hos Dutch Grown, i alla möjliga färger och former. Till Advent vill jag ha de röda, så jag valde tre av den intensivt djupröda ´Royal Velvet´. Längst ner i inlägget finns info om tävlingen där du kan vinna 3 valfria lökar från Dutch Grown!

Amaryllis ´Royal Velvet` med underbar mörk sammetsröd nyans

Riktiga Jumbo-lökar var det som kom från Dutch Grown. Stora blomlökar som ger fler stjälkar och många många blomklockor. Så nu har jag sökt efter nog stora krukor. Krukan bör vara 2,5 cm större runt om, än löken. Jag planterar antingen i en tung lerkruka eller i plastkrukor som ryms i mina ytterkrukor av keramik. Amaryllis blir nämligen så tung att den kan tippa, så krukan måste stå stabilt. Mer om stöd för stjälkarna kommer längst ner.

Stora Amaryllislökar ger många blommor

Jag brukar använda min favoritjord ” Vår egen jord”. I den finns mycket näring och små lecakulor som dränerar bra. Amaryllis gillar inte för mycket fukt mot löken. Det finns säkert annan luftig jord att köpa, med lecakulor eller annat luftigt material, eller välj vanlig blomjord. Halva löken ska sticka upp ovan jordytan.

Amaryllisplantering

Efter plantering ska det vattnas försiktigt en gång och sedan inte mer förrän knoppen visar sig. Sedan ska jorden hållas bara en anings fuktig, annars kan stjälken dra iväg och bli för lång. Ställ krukan varmt så kommer löken fortare igång. Fram tills knoppen visar sig behövs inte så ljust, men när det börjar växa behövs ljus. Vrid krukan ibland så stjälken inte drar sig för mycket åt ett håll. Löken kommer i blom 6-8 veckor efter plantering.

Amaryllis med stödpinne direkt i löken

Stöd till amaryllis finns fina speciella att köpa. Men enklast tycker jag det är att sticka ner en lång blomsterpinne i löken. Den står stabilt och bra, men sätt inte så nära stjälken. Fint blir det att binda med ett jutesnöre. Den här löken från ifjol har sin pinne kvar fortfarande och som du ser har löken inte tagit skada, för den är stor och välmatad.

Amaryllis ´Rilona´ med mild ljuvlig nyans

Om någon vecka ska jag plantera mina tre lökar ´Rilona´ som blir så vackert ljusaprikos/laxfärgade. Dem vill jag gärna ha i blom till nyår.

Vad vore jul och nyår utan amaryllis?

Nu till tävlingen! Gå in på fliken Tävling eller klicka HÄR och svara på en enkel fråga. Bland alla som svarat rätt drar jag en vinnare som får välja 3 valfria amaryllislökar i hela sortimentet som finns hos Dutch Grown. De skickas direkt från Holland till vinnaren!
Tävlingen avslutas torsdag 3/11-22 kl 21. Lycka till!

Rabarber- och jordgubbspudding med keso. Gott och nyttigt!

Årets sista rabarber fick bidra till min nya pudding, kaka, eller vad man kan kalla den. Jordgubbarna tog jag ur frysen. Bara jordgubbar går förstås, dem kan man köpa frusna året runt om man inte har egna.

För någon vecka sedan gjorde jag puddingen och frös in det som blev över. Så härligt att få plocka fram nåt gott nu på lördagskvällen!

Rabarber- och jordgubbspudding med keso

Rabarber- och jordgubbspudding 225 grader i 30 minuter
5 ägg
1 dl socker (eller mer efter smak)
500 g keso
1/2 tub (1 ml) citronessens Backaroma el liknande
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Rabarber skuren i bitar och avrunna tinade jordgubbar, 900 g sammanlagt, blandas med 1 msk potatismjöl. Den överblivna jordgubbssaften brukar jag koka kräm på.

Råsocker och flagad mandel att strö på.

  1. Vispa ihop ägg och socker. Rör ner keso och smaksättningen.
  2. Blanda ihop vetemjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten.
  3. Bred ut smeten i en mindre långpanna med bakplåtspapper.
  4. Fördela rabarber och jordgubbar över smeten.
  5. Strö över råsocker och flagad mandel.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Tiden beror på storleken på långpannan. En liten långpanna tar längre tid att grädda och en större med tunnare smet går fortare. Kolla med en sticka så allt är genomgräddat. Konsistensen ska vara ungefär som pannkaka.

Serveras ljummen med vaniljsås eller vaniljglass. Tack var keson och äggen är detta riktigt mättande. Passande efter en soppa.

Bra tid att plantera tulpaner.

Detta är ett betalt samarbete med reklam för Dutch Grown.

Just tulpanlökar går bra att plantera sent på hösten. Huvudsaken de går att få ner. En del andra lökar, som narcisser och smålökar, t ex krokus, scilla mm, behöver planteras tidigt under hösten för att klara vintern. Men tulpaner är ena hårdingar, som tål att frysa fast de inte rotat sig. Man kan till och med plantera på frusen backe bara man har en skottkärra sand/grus (jag använder grovlek 0-8 i mina odlingar). Häll ut en del av sanden på rabatten, kökslandet eller på gräsmattan, jämna till och lägg dit tulpanlökarna och fyll på med sand ovanpå. Till våren rotar de sig och blommar fint utan krus!

Tulpanplantering

Ett annat tips är att planera i förväg för sen sättning: Lägg ut en jordsäck, en gammal trasmatta eller liknande där du vill plantera, så hinner tjälen inte gå ner där. Så är det bara att lyfta av och plantera. Ofta lyckas man hitta lökar på rea, när kylan slagit till, då är det kul att kunna plantera och få frossa i extra många vackra tulpaner till våren!

I år har jag planterat 150 tulpanlökar från DutchGrown, bl a ´La Belle Epoque´ som verkar fantastiskt vacker med skiftande färg under utvecklingen, se bilderna ovan. Den har jag planterat så jag ska se blommorna från uterummet.

´Renown Unique´ Bild: Dutch Grown

I växthuset har jag planterat några sorter som jag vill få i blom tidigt för att göra buketter, t ex ´Renown Unique´ som är en dubbel pionblommade sort med hängande stjälkar, som bara funkar i vas förstås. Helt underbar!

Tulpan ´Blushing Apeldorn´

Jag hittade också en påse ´Blushing Apeldorn´ på ett annat ställe. Den vanliga´Apeldorn´ brukar vara tomteröd, men denna har en mildare nyans. Men den borde vara lika bra ändå, och även den återkomma år från år.