Första dagen för i år var jag ut i gamla fårhuset där mitt odlingsrum numera finns. Bara för att passa på att blanda såjord medan det inte var så många kallgrader. Såjord kommer jag att behöva en hel del för trädgårdskurserna där vi ska börja med att så frön första gången. Det är i högsta grad rörigt i odlingsrummet men vad skönt det kändes att stoppa fingrarna i jorden och ha en växande framtid!

De enda två frösådder jag har börjat med inne har faktiskt grott. De långa stråna i förgrunden är gammalt frö från den limegröna hängamaranten ´Green Cascade´som jag provsådde några stycken för att testa innan vi använder fröna på kursen. Men den stora överraskningen är äppelfröna som grott. HÄR kan du läsa om mina planer på att få nya äppelträd. Frön från träd och buskar brukar behöva en kall period för att gro, gärna med en period i värme först. Så jag haft dem inne i värme några veckor och tänkte faktiskt ställa ut dem under snön idag. Till min häpnad har redan två små groddar tittat upp ur krukan! Tydligen räckte temperaturen där äpplena låg i matkällaren som kylbehandling. Så nu får de vara kvar i den goa värmen!



Mycket grönt, frodigt, växande och slingrande har kommit även på gardiner, som dessa jag såg på rean. Gult sägs vara i ropet, men tydligen gick det inte hem, då gardinen nu står i reahörnan. Allt det gröna, däremot, tycker jag om – naturligtvis! Djungelgardinen här är kul, men känns svårplacerad. Modet brukar återspeglas också i trädgården och nu är den naturliga, lite vilda stilen populär. Lite som min trädgård då! 
De blanka vaserna med grafiskt veckat mönster känns då helt nya, jag minns inte av något liknande. De är inspirerade av japansk papperskonst och dem gillar jag lika mycket som det frodiga gröna. Flera trender brukar finnas jämsides och det mesta är fint, men allt passar inte överallt för det. Vaserna i svart, även träden skulle passa perfekt i vardagsrummet, men man kan inte köpa nytt hela tiden. Det får räcka att fantisera.
Fina sköna bomullsfiltar i milda färger, även grönt!, kändes också lockande. De borde väl komma på rean fram mot sommaren. Kanske då.
Servera med en rejäl klick av en smet gjord av kvarg, lite grädde, hackad persilja och rivet limeskal. Toppa med råriven rödbeta och rivet limeskal. Några bitar mozzarellaost i soppan gör den mer mättande.