Luciamorgon i Överbilla

I väntan på luciatåget dukade vi tidigt  upp frukost med risgrynsgröt, mackor, glögg och tillbehör.

Luciatåget med Santa Claus

Vilken härlig luciamorgon när barnbarnen tågade in! Den äldsta tog ton och så stämde de upp en massa sånger. Mannen med maskinerna blev plötsligt Santa Claus och ville vara med på bild. Även så lilla tomtenissen förstås!

Luciafrukost

Efter gröten blev det två sorters  hemgjord ekologisk glögg, kokad av egen äppelmust, ljust muscovadosocker och stjärnanis, torkad ingefära, kryddnejlikor, kanel och pomeransskal. Den andra sorten, av hemgjord svartvinbärssaft, lite äppelmust och muscovadosocker. Bara lite kryddor för att ge mildare smak för barnbarnen.

Tilltugg til glöggen

Hemgjord glögg med äpplen äppelringar mmSom tilltugg ekologiska russin, hemsyltat apelsinskal, torkade tranbär, pumpakärnor och förstås mandlar, både skållade och salta rostade. HÄR finns receptet på de rostade. Dessutom blev det också i dag torkade äppelringar som barnbarnen älskar. Några röda Loboäpplen från trädgården la jag också fram. De är fina juläpplen och håller sig i matkällaren ännu längre än tills nu.

Luciafiguren har följt oss i alla år, duken inunder har min förra granne Ingrid tryckt för hand. Kul att plocka fram något som man inte ser någon annanstans. I skålen ligger pepparkaksbollar – en lussevariant av chokladbollar. HÄR finns det receptet.

Luciafigur och luciaduk

Nu ska jag höra Lucia på TV. Efter mina år som körledare njuter jag av högklassig stämsång likaväl som barnbarnens klara röster. Jag önskar dig en skön luciakväll!

 

Julpyssel 12: Fönsterdekoration med mossiga grenar och pepparkaksbollar

Med silvertråd sk builliontråd, vita pärlor, snöstjärnor blir billigt material från skogen en fönster- eller bordsprydnad. Av tjock näver klippte jag hjärtan och tunn näver fick bli långa band.

Fönsterdekoration av mossiga grenar

Det mesta är fäst ihop med limpistolen förutom granriset som jag bara lagt löst inunder och sett till att det följer dekorationens form. Här är det köpt nobilisgran som inte tappar barren liksom vanlig gran, annars är det ju lätt att byta ut när kvistarna börjar torka. Har du blågran, koreagran eller annan ädelgran på tomten är det också hållbart granris. Tänk bara på att klippa fint med vass sekatör så du inte skadar trädet. Klipp vid en förgrening och lämna inga stumpar! Även cembratall ger fina kvistar.

Närbild av fönsterdekoration av mossiga grenar

Två krokiga björkgrenar med påväxt mossa utgör stommen. De är ihopvirade med mycket silvertråd. Den vackra buillontråden som hänger över näverhjärtana går att dra ut till en lång zickzack-tråd för att kunna vira runt grenarna.

Stjärna med fönsterdekoration av grenar

I det enda fönster jag hade ledigt för dekorationen är både gardinen och stjärnan i rött, så jag la till några röda detaljer i dekorationen så att allt hänger ihop. Annars är det fint med bara naturens färger kombinerat med silver.

Och här kommer det efterfrågade receptet till pepparkaksbollarna som jag visade igår.

Pepparkaksbollar 

200 gr riven mandelmassa
100 gr mjukt smör
1 dl strösocker
3 dl fiberhavregryn
2 msk pressad apelsin
1 msk vaniljsocker
4 tsk kanel
1 msk ingefära
1 tsk kryddnejlika
1 nypa salt

Blanda allt för hand eller i matberedare. Tillsätt mer pressad apelsin om det är för torrt. Rulla till bollar i pärlsocker. Förvara i kylen.

 

Lyxiga saffransbullar med vit choklad och pepparkaksvariant av chokladbollar

Förra julen smakade jag godaste saffransbullarna någonsin hos en av svärdöttrarna, så nu har jag försökt mig på något liknande. Våra traditionella lussekatter och lussebröd har alltid varit bra men dessa är något extra. Har just proppat in en en nybakad med ett glas mjölk. Mycket fett och mycket sött! Borde sova gott med sådan bomull i magen! Eller kanske inte…

Jag gjorde en dubbel sats och en liten del av degen fick bli vanliga lussekatter.

Saffransbullar med vit choklad (1)

Saffransbullar med vit choklad 18 st stora 220 grader i ca 10 minuter

2-3 paket saffran
2 dl mjölk
1 dl grädde
50 gr färsk “blå” jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
100 g mjukt smör
1 ägg
ca 11 dl vetemjöl special

Fyllning:
150 gr mjukt smör ( ja det är rätt, så mycket ska det vara!)
3/4 dl råsocker
100 gr hackad vit choklad
uppvispat ägg till pensling
hackad sötmandel

Mortla saffran med en sockerbit och blanda med lite av mjölken och kör i mikron till det är hett. Jästen blandas med den kalla mjölken och grädden, socker, salt, ägg och smöret i klickar. Saffransblandningen tillsätts när den svalnat. Mjölet tillsätts lite i sänder och degen bearbetas i maskin i minst 20 minuter. Lägg över en duk och låt jäsa till dubbel storlek i ca 1 timme.
Stjälp upp degen och platta ut den till en avlång platta 1 cm tjock. Bred på smör och strö på råsocker och vit choklad över hela ytan. Vik degen dubbel och skär ut bitar som du gör ett snitt mitt i så det blir två remsor som sitter ihop. Snurra ihop remsorna till en knut och lägg i pappersformar. Lägg på en bakduk. Ställ till jäsning ovanpå spisen, till dubbel storlek igen och pensla sedan med ägg. Strö på hackad mandel och grädda strax över ugnens mitt i ca 10 minuter.

Jag tog bara 2 påsar saffran men känner att det behövs mer om inte allt annat gott ska ta över smaken.

Saffransbullar med vit choklad (2)

Pepparkaksbollarna var också nya för mig, tänkte att barnbarnen som kommer och lussar på lördag ska gilla dem. Pepparkaksdegen brukar ju slinka ner lätt i alla fall! Jag tänkte vi skulle äta frukost tillsammans och efteråt lite glögg och en pepparkaksboll. Receptet kommer på bloggen, men inte idag, då klockan är sen. Men vad ska man bjuda på för extra trevligt en lussefrukost som passar barn och vuxna?Kan jag få något förslag av er läsare? Tom på idéer just nu… god natt!